Din dorința de a întelege mai bine piața materialelor plastice din România și posibilitățile de evoluție a acesteia, am adresat câteva întrebări reprezentanților marilor furnizori de echipamente adresate domeniului. Mulțumim astfel doamnei Elena CODECA, Manager CHORUS ENGINEERING, domnului Bogdan NESTOR, Manager WITTMAN BATTENFELD și domnului Radu MAREȘ, Manager PLASTICS BAVARIA, pentru că au dat curs invitației noastre.

 

Întrebări interviu

  1. De câți ani activează compania dumneavoastră pe piața românească și cum considerați că a evoluat domeniul prelucrării materialelor plastice în România în această perioadă?
  1. Din punctul dumneavoastră de vedere (ca reprezentant al unei/unor importante companii producătoare de echipamente de prelucrare materiale plastice), cum apreciați interesul companiilor românești pentru noile tehnologii disponibile pe piață?
  1. Reprezentați o mare (mari) companie (ii) internațională (e) și aveți astfel informații despre evoluția pieței globale. Cunoscând de asemenea și companiile românești, care credeți că sunt domeniile de activitate în care acestea s-ar putea dezvolta și care la noi nu sunt exploatate la întregul potențial pe care îl au pe piața mondială/europeană?
  1. Dacă există aceste oportunități, ce credeți că ar trebui să întreprindă companiile din România pentru a atinge noile obiective?

Elena CODECA, Executive Managing Director Chorus Engineering

 

  1. Chorus Engineering a fost înființată în 1997 și de aproape 20 ani suntem activi în România în domeniul vânzărilor de echipamente mase plastice, serviciilor post vânzări și consultanță. În decursul acestei perioade am putut observa multe schimbări și dezvoltări în domeniul prelucrării materialelor plastice. Multe companii, lIderi în acest domeniu au dispărut și au apărut companii noi, atât companii străine care au găsit un mediu favorabil pentru a-și reloca activitatea din străinătate în România sau care au deschis activități noi, singuri sau în parteneriat, cât și companii autohtone. În această perioadă am putut observa că România a devenit o țară de referință pentru anumite segmente de producție, câștigând încredere în ceea ce privește, spre exemplu, turnarea prin injecție de repere de înaltă tehnicitate, mai ales în automotive, electrică, electronică și, mai nou, și în domeniul medical.
  2. În fenomenul de globalizare în care ne găsim, dezvoltarea tehnologică a  unei companii este obligatorie pentru a păstra sau chiar a câștiga cote de piață. Companiile  românești au înțeles foarte bine acest lucru și reprezentanții acestora sunt extrem de atenți și dispuși la achiziția de noi tehnologii care oferă avantaje în ceea ce privește optimizarea costurilor în producție, creșterea calității a produselor realizate, îmbunătățirea competitivității.
  1. Este dificil de răspuns la această întrebare pentru că piața este într-o continuă schimbare, fiind greu de identificat domeniul de activitate ce ar trebui dezvoltat. Tehnologia avansează foarte rapid, datorită comunicațiilor și schimburilor de idei în timp real. Necesitatea de astăzi nu va mai fi necesitatea de mâine. Un produs va înlocui repede un alt produs. Însă, ceea ce întotdeauna va rămâne este pământul, aerul, apa, elementele primordiale de care fiecare om are nevoie pentru a trăi. Consider că orice activitate care are loc în producție trebuie realizată cu atenție, protejând mediul înconjurător, protejând oamenii care participă la procesul de producție. Însă, aici vă pot spune din experiență, din păcate am întâlnit și condiții de lucru nu tocmai bune – ar trebui ridicat nivelul de atenție și respect pentru mediu.
  1. Aici intrăm puțin într-o zonă ipotetică, însă ce știu eu este că orice obiectiv real poate fi atins cu implicare, multă muncă, seriozitate și dedicare totală. Obiectivele ar trebui atinse unul după celălalt, cu pași mici și siguri, cu foarte multă răbdare și încredere. Acest lucru este valabil atât pentru un singur om, cât și pentru o întreagă companie. Consider ca firmele românești nu au dificultăți în atingerea unui obiectiv. În timpul experienței mele profesionale în această țară, am întâlnit profesioniști și oameni foarte bine pregătiți dispuși să învețe, să se dezvolte și să obțină rezultate. Și chiar dacă există întotdeauna multe de făcut, cred că astăzi putem aprecia deja un frumos mediu industrial românesc, care este în creștere rapidă zi de zi.

Scurtă descriere Chorus

Din anul 1997 Chours Engineering este o companie lider în România în domeniul echipamentelor de prelucrare plastic în sectorul de injecție, extrudare și reciclare. Oferim consultanță și vânzarea următoarelor branduri: Sumitomo SHI Demag: mașini de turnare prin injecție; SEPRO: roboți pentru mașini de turnare prin injecție; Labotek S.A.: sisteme și echipamente auxiliare pentru uscarea, transportul, dozarea, amestecarea, controlul și depozitarea materialelor plastice; di.tec: soluții de măcinare de viteză mică; Macchi SpA: linii de extrudare pentru producerea unui film; Elba srl: linie de sudură și linii de producție pungi; Weima GmbH: sisteme de tocare și mărunțire pentru mase plastice și reciclare deșeuri; Erema GmbH: Linii de reciclare și regranulare; Sorema srl: echipamente de spălare pentru deșeuri de mase plastice; Frigel SpA: sisteme de răcire și control al temperaturii de proces. Prin Customer Care & Service vă oferim suport pe teritoriul României. Suntem certificați EN ISO 9001: 2008, toate serviciile și activitățile noastre se desfășoară în conformitate cu sistemul de management al calității implementat și  certificat.

 

Bogdan NESTOR, General  Manager Witmann Battenfeld Romania

 

  1. Compania noastră a fost înființată în 2009, deci activăm pe piața din România de 7 ani. Imaginea industriei maselor plastice din România în 2009 era complet diferită de cea de astăzi. La acea vreme, era clar că oricine poate fabrica o piesă ieftină din mase plastice în România, câtă vreme nu era o piesă prea delicată sau cu un design deosebit. De atunci clienții străini au început să solicite mult mai mult industriei de mase plastice din România. Așadar, dacă în 2009 toți clienții aveau mașini de injecție, astăzi aceștia sunt interesați mai mult de obținerea unei calități mai bune a maselor plastice, așa că se concentrează pe echipamentele auxiliare precum roboți, uscătoare, termoregulatoare. În orice caz, pot afirma că toate companiile care activează în industria maselor plastice din România sunt puternice. Toate au avut resurse și au putut depăși criza profundă din anul 2009!
  2. Legat de investiții, doar o parte dintre clienții noștri din România au curajul să investească în cele mai recente echipamente din industria maselor plastice și aici mă refer la Cell Mold, 2,3 mașini de injecție în matriță a componentelor, injecție cu gaz, injecție cu apă, termografie inline (identificarea variației calității, asociată cu controlul și reglarea temperaturii), injecția în matriță cu pudră, matriță BF (Ball Filled – procedeu de răcire). Este nevoie de curaj pentru a investi în ceva fără a avea beneficii imediate. În România există însă câteva companii care au acest curaj și, de regulă, sunt cele de vârf. Când reușesc într-un proiect, atunci sunt aproape singurele de pe piață care pot fabrica ceva asemănător, iar cei care calcă pe urmele lor nu sunt decât copii ale adevăraților lideri.
  3. În unele domenii, nu avem o piață pe care să ne extindem. Observ o lipsă în domeniul farmaceutic din România, în rest consider că acoperim toate domeniile ce pot fi acoperite în România.
  4. Pentru a-ți atinge obiectivele, cel mai important este să crezi în tine. Companiile românești trebuie să creadă că pot face orice pentru că, chiar și atunci când te lupți cu o corporație internațională, ai propriile arme de luptă și, de asemenea, furnizori de echipamente cum suntem noi, care au o experiență uriașă la nivel global și te pot ajuta să îți transformi visul într-un real succes.

 

Scurtă descriere Wittmann Battenfeld

Ca producător mondial, Wittmann Battenfeld oferă o gamă completă de echipamente inovatoare pentru industria maselor plastice. Cu 37 de sucursale directe, Wittmann Battenfeld este reprezentată pe toate piețele mari de mase plastice din întreaga lume. Printre activitățile companiei se numără furnizarea și punerea în funcțiune a unor întregi sisteme de prelucrare a maselor plastice, asistență legată de piesele de schimb și chiar modernizarea echipamentelor second-hand. De asemenea, produsele Wittmann Battenfeld sunt reprezentate la nivel regional de 30 de agenții active pe piețele mai mici în toată lumea.

 

Radu MAREȘ, General Manager Plasctics Bavaria

 

  1. Plastics Bavaria, împreună cu partenerii săi KraussMaffei, Motan Colortonic și Regloplas, este de 14 ani, activă și de succes în România. Dacă în 2002 utilajele KraussMaffei aproape că nu existau în țara noastră, astăzi putem spune că dominăm segmentul de piese tehnice, lucrând cu cele mai mari companii naționale și internaționale. Atât Ford, cât și Renault au ales utilajele noastre pentru injecția de componente grele, precum borduri, panouri de uși și spoilere față/spate, trend care s-a perpetuat pe lanțul de furnizori. De aceea spunem că domeniul maselor plastice s-a dezvoltat în mod pozitiv în România.
  1. Companiile românești au un mare handicap deoarece România este cotată internațional ca un site de producție low-cost, lucru care pune o presiune mare pe prețul de vânzare al produselor. Singura soluție care există și au pus-o în practică este investiția în tehnologii de ultimă oră care să permită eficiență și costuri mici. Ca exemplu, dacă în domeniul extrudării schimbarea clasică a diametrului de țeavă la un altul presupune pierderi de ordinul tonelor de material plastic și oprirea liniei de producție pentru multe ore, cu ajutorul tehnologiei QuickSwitch de la KraussMaffei schimbarea are loc în timpul producției fără pierderi de material. Astfel a fost posibil un preț competitiv al produsului iar costurile de producție au lăsat loc unei marje de câștig care să asigure companiei finanțarea investițiilor ulterioare. Ca acest exemplu, avem tehnologii în țară precum CoverForm, injecție de mase plastice și poliuretan, injecții combinate de mase plastice și poliuretan, extrudare și poliuretan, tehnologii care au dus la sporirea competitivității firmelor românești. În acest context sunt convins că interesul va rămâne mai departe ridicat pentru tehnologiile de ultimă oră.
  1. Cu siguranță în România este mult de lucru în oricare dintre domenii. Acest lucru face ca industria românească să fie cu atât mai interesantă pentru noi ca și furnizori de echipamente și să ne motiveze să investim și să oferim tehnologii de ultimă oră la costuri cât mai reduse pentru a facilita creșterea și competitivitatea clienților noștri.
  1. Tocmai am lansat la târgul de la Düsseldorf, K 2016, o nouă serie de mașini electrice care setează noi standarde în injecția maselor plastice. Consider că investiția în astfel de tehnologii de ultimă oră și echipamente performante reprezintă șansa reală a companiilor românești de a-și securiza costul redus de producție și a crește competitivitatea pe piața internațională.

 

Scurtă descriere Plastics Bavaria

Plastics Bavaria este o companie specializată în utilaje de injecție și extrudere mase plastice, precum și injecție cauciuc. Oferă toată gama de echipamente și servicii conexe de la prelucrarea granulei până la cea a produsului finit. Dispune de un service prompt și o consultanță competentă. Partenerii Plastics Bavaria sunt: KraussMaffei – utilaje de injecție, extrudere mase plastice și cauciuc; Motan – sisteme de alimentare/uscare/dozare/stocare materii prime; Regloplas – aparate de temperare matrițe, răcitoare compacte; Reglochill – sisteme de răcire cu recuperare de energie; Maplan – injecție cauciuc; Rapid Granulators – reciclare mase plastice, măcinare, granulare; MTF Technik – benzi și soluții transport, sortare piese sau măcinatură.

  • Foto deschidere: Shutterstock